Sunday, 6 October 2013

SEJARAH BASIKAL

SEJARAH BASIKAL








BILA BASIKAL DICIPTA?

Basikal pada awalnya telah dicipta di Eropah pada abad ke-19 iaitu orang yang dikatakan paling awal mencipta basikal ialah Von Drais pada tahun 1817 dan kemudian basikal tersebut di patentkan pada tahun 1818. 


Namun ada teori yang mengatakan bahawa basikal telah di reka bentuk pada seawal tahun 1493 lagi iaitu oleh Giacomo Caprotti. Teori ini telah dibuktikan dengan terjumpanya gambar atau lakaran basikal yang dibuat oleh Giacomo Caprotti. Tak kira siapa yang paling awal mencipta basikal, ia telah menjadi sebuah kenderaan yang sangat popular di mana-mana negara pun.


PERKEMBANGAN BASIKAL

 



1817: Pada tahun ini Baron von Drais iaitu seorang rakyat Jerman telah mencipta basikal yang dinamakan Draisienne. Basikal ini diperbuat daripada kayu. Ianya mempunyai tempat duduk dan handle tetapi ia tidak mempunyai pedal(pengayuh). Pada masa itu, mereka menggerakkan basikal tersebut dengan cara mengayuh kaki ke lantai.



1839: Pada tahun ini, seorang tukang besi berbangsa Scottish yang bernama Kirkpatrick Macmillan telah mencipta basikal yang boleh bergerak sendiri. Sistem bagi basikal ini ialah ia menggunakan sebatang besi yang terletak pada tayar hadapan yang dihubungkan dengan tuil pada tayar belakang. Basikal ini sangat iaitu seberat 56 punds dan hanya pengguna yang gagah sahaja yang mampu menunggang basikal ini.



1863: Pierre Michaux of Paris telah mencipta basikal yang diberi nama Michaux Velocipede. Basikal ini mempunya pedal dan tuas yang terletak dihadapan roda basikal. Basikal ini telah menjadi kenderaan tunggangan yang paling banyak dikeluarkan pada masa itu. Basikal ini juga dinamakan sebagai "boneshaker” dan ianya popular sehingga ke tahun 1870.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-loHw0qlh_708GZPhA79wg8go49eccM9Ggcnx-wTMjRXGQ3jqFPuge05tkcLtUzFhdL7zvn58tSG7ZkPFl1A7BwksYGp45S1xAMc6gLSX5sh2cvJaagVsUwO-2u4AIkhATBjpz8rdJlc/s320/Michaux+Velocipede2.jpg

1870: James Starley mencipta basikal yang boleh dikatakan sebuah basikal biasa dimana basikal tersebut mempunya roda hadapan yang besar manakala roda belakangnya pula adalah kecil sedikit dari roda hadapan. Ciri-ciri ini membenarkan penggunanya bergerak lebih jauh dalam apa bila melakukan setiap kayuhan. Untuk menunggang basikal ini, penggunanya perlulah mempunyai latihan dan skil yang tinggi kerana basikal ini sukar untUk ditunggang.


1884: H.J Larson telah mereka bentuk basikal yang digerakkan menggunakan rantai. Basikal ini dinamakan Safety. Roda basikal ini bersaiz medium dan ianya adalah lebih stabil dan mudah untuk ditunggang jikan dibandingkan dengan basikal Ordinary.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSkMwQuQMqpwc_0aXDmgy25ejkWtRU54DOTCQHHaoC2BYvpVlU3lUDkUhnBCP5hNB9tEe09H1R4527QnOIObu8Te5Iax48Ue6vZZFsfM_NcCJv3_WkbSDYd4AIdcinDyLHhyphenhyphenYYfYyoJb8/s320/Safety.jpg

1885-1900: John Kemp Starley, iaitu anak buah James Starley telah mencipta basikal yang dinamakan Rover Safety.basikal ini sangat menarik keran ia mempunyai kerusi yang memberi keselesaan kepada penggunanya. Selain itu, pemegang basikal ini juga di pasang dengan”grip”. Basikal ini boleh dikatakan mempunya aspek keselamatan.


1888: John Boyd Dunlop telah mencipta tayar pneumatik iaitu tayar tersebuat berisi dengan udara. Tayar ini memberi tunggangan yang selesa kepada penunggangnya.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhC-dWAoH_AbGHKvn58stBs6Cz2HenUx1wt-xsQa7hfxl1oqS34NO9WihzB_ShYmgLCmFs6-QA3ChNTaQOJxOyV7Pl-bn3QhXOQGZAkYQsJEQh30u0T1IvaWqB_7Q3SMpyZAdNQyILHsos/s320/Pneumatic+Bicycle1.jpg

1890-an: Harga basikal telah jatuh dan ia mampu dimiliki oleh semua orang. Oleh itu ramai orang membeli basikal sebagai pengangkutan ke tempat kerja ataupun bersiar-siar. Sekitar tahun ini, kaum wanita melihat basikal sebagai tiket ke arah kebebasan. Kaum wanita dibenarkan menunggang basikal dengan memakai skirt. Susan B. Anthony berkata bahawa basikal telah membebaskan kaum wanita daripada segala benda yang ada di dunia ini.


Circa 1900: Seorang pengusaha Inggeris mencipta”wheel hub” yang mempunyai tiga kelajuan yang membenarkan penunggang berbasikal di kawasan yang berbukit.
Circa 1910: basikal untuk kanak-kanak mula dicipta dan dijual.


1940-an: “kick stand” basikal dicipta. Ia digunakan dalam perang. Pelumba basikal Eropah mula menggunakan “derailleur” yang mempunyai lima tahap kelajuan.


1963: Schwinn memperkenalkan Sting-Ray iaitu basikal pertama yang menggunakan tempat duduk “banana” dan mempunyai handle yang tinggi. Basikal Sting-Ray telah membuka jalan basikal BMX unutk menjadi terkenal pada tahun 1970-an.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgv_P9YpEm7CJv3JzlcMoTiYSazddVeeo9XtHCfaqNJIEnqJmChS1uMpeDVKFA0GmeavnwhvPsoMUbu0mWqjZwC8h06w0oroFefhn8wywVv_j6-N-m_frdkxm-RNcSyG2ErGQPFH37Ma3U/s320/Sting-Ray+1.jpg

1960-an: Basikal yang mempunya gear 10-speed telah menjadi satu kemestian dalam reka bentuk sesuatu basikal.


1970-an: Akibat kesedaran terhadap alam sekitar, basikal telah menjadi kenderaan yang popular kerana ianya tidak menggunakan minyak. Dalam tahun 1978, jualan basikal di US adalah lebih tinggi berbanding dengan jualan kereta.


1984: roda bergigi ditambah pada bahagian gear menyebabkan kelajuan basikal bertambah dari 15 ke 18, 21 dan 24.


1986: Satu survey dibuat oleh The International Bicycle Fund. Hasil dari survey tersebut didapati bahawa basikal adalah sukan ke-3 paling popular selepas renag dan senam robik.

        Kegunaan
Aspek basikal yang luar biasa ialah penerimagunaan yang meluas dalam banyak bidang kegiatan manusia yang berlainan, umpamanya sebagai:
  • Mainan kanak-kanak
  • Rekreasi dan kesihatan dewasa
  • Pengangkutan harian
  • Sukan lumba basikal
  • Pelancongan basikal
  • Bahan asas untuk gimnasium statik atau versi perkakas kesihatan rumah.
Selain daripada rekreasi dan pengangkutan, basikal ketika dahulu telah disesuaikan untuk digunakan dalam banyak pekerjaan, termasuk tentera, polis tempatan, perkhidmatan kiriman cepat dan sukan. Tema yang berulang-ulang dalam menunggang basikal ialah perasaan cemas antara penunggang basikal dan pemandu kereta, dengan setiap kumpulan menuntut bahagian yang adil untuk jalan raya dunia.



0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Basikal Oh Basikal | Design : Noyod.Com